LOGO.png

Over de auteur, Jochem de Jong

Toen ik elf jaar was, kocht ik mijn eerste gitaar.

Omdat ik het naspelen van bestaande muziek vrij snel zat was, begon ik mijn eigen nummers te schrijven. Dat leidde al gauw tot mijn eerste band. In mijn tienerjaren begon ik met optreden, en nam ik voor het eerst een demo op in een plaatselijke geluidsstudio. Dat was voor mij een bijzondere ervaring. Niet lang daarna installeerde ik een sequencer op mijn PC en begon met één van mijn bandleden zelf opnames te maken. Ik kan me nog goed herinneren dat ik voor het eerst een CD brandde met een eigen nummer. Het gaf een intens gevoel van vrijheid dat ik zelf in staat was om mijn muzikale ideeën vast te leggen en te delen met de wereld.

Ik heb sindsdien met vele formaties op het podium gestaan, maar na verloop van tijd kwam ik erachter dat ik het schrijven en opnemen van muziek leuker vond dan het uitvoeren ervan. Vanaf mijn twintigste begon ik me daarom steeds meer te richten op het produceren van muziek en breidde ik mijn homestudio uit. Ik las alles wat ik kon vinden over muziekproductie en nam met verschillende mensen nummers op. Zo leerde ik de kneepjes van het vak, maar één onderdeel van het productieproces bleef ongrijpbaar: mastering.

Omdat mijn werkzaamheden serieuze vormen begonnen aan te nemen, raakte ik vastbesloten om de geheimen van het masteren te ontrafelen. Er waren toen alleen wat Engelstalige boeken over mastering, maar die boden weinig houvast voor homestudio gebruikers. Óf ze waren extreem technisch - eigenlijk alleen bedoeld voor ervaren engineers die hun kennis wilden verdiepen - óf zo algemeen dat je er in praktische zin niets aan had. Omdat er verder weinig concrete informatie te vinden was, zocht ik in de jaren daarna het internet af en sprak ik veel met engineers. Op die manier ontdekte ik wat mastering precies inhield en begon ik oplossingen te zoeken om zelf te kunnen masteren in mijn homestudio.

Ik hield mijn leerproces nauwgezet bij in een tekstdocument dat, naarmate ik het masteren onder de knie kreeg, steeds meer de vorm van een handboek kreeg. Omdat ik als gepubliceerd auteur de nodige schrijfervaring had, besloot ik mijn aantekeningen uit te werken tot een boek: het boek dat ik graag had willen lezen toen ik besloot om zelf te leren masteren. Ik heb er drie jaar aan gewerkt, waarbij ik probeerde om de kennis die ik had opgedaan te structureren op een manier die logisch, leesbaar en vooral praktisch was. Geen technisch relaas, maar een concrete handleiding die je stapsgewijs, in de juiste volgorde, uitlegt hoe je thuis je eigen muziek kunt masteren: Homestudio Mastering.